Co mogę wrzucić w koszty mojej działalności? 20 pomysłów na koszty

Co mogę wrzucić w koszty mojej działalności?

20 pomysłów na koszty

Kosztem uzyskania przychodu może być to, co służy uzyskaniu przychodu. Prawda, że proste?

Poniżej podaję przykładową listę kosztów w małej działalności. Oczywiście jest to tylko przykład, konkrety zależą od specyfiki firmy, inne będą koszty dla krawcowej, inne dla programisty, a jeszcze inne dla kosmetyczki czy klubiku dziecięcego.

  1. Komputer (laptop), programy, aplikacje

  2. Urządzenia biurowe typu drukarka, skaner

  3. Meble – biurko, krzesło, szafa na dokumenty

  4. Materiały biurowe (papier, zeszyty, długopisy, segregatory, kalendarz)

  5. Wydatki samochodowe (paliwo, płyn do spryskiwaczy, naprawy, opłaty parkingowe)

    – jeśli samochód jest środkiem trwałym w firmie, to również jego amortyzacja i powyższe wydatki bez limitu

    – jeśli samochód jest nie-firmowy, to wydatki te mogą być ujęte w kosztach do wysokości tzw. „kilometrówki” (czyli iloczynu przejechanych kilometrów i stawki 0,8358 zł lub 0,5214 zł)

  6. Internet

  7. Telefon firmowy (aparat i abonament)

  8. Czasopisma, książki specjalistyczne

  9. Opłaty za domenę, koszty zrobienia strony

  10. Reklama w prasie, internecie, na facebooku, wydruk ulotek, wizytówek

  11. Podróż służbowa np. na szkolenie dotyczące naszej działalności, na spotkanie z klientem na drugim końcu Polski (bilet, hotel)

  12. Szkolenia i kursy związane z działalnością

  13. Koszty prowadzenia działalności we własnym mieszkaniu.

    Jeśli możemy wydzielić pomieszczenie tylko do celów naszej firmy, wtedy kosztem będzie proporcjonalna część czynszu, opłat eksploatacyjnych za mieszkanie, odsetek od kredytu hipotecznego (proporcję liczymy dzieląc powierzchnię pomieszczenia do powierzchni całego mieszkania).

    Dodatkowo wtedy możemy też nasz pokój-biuro wyremontować, wyposażyć i umeblować, czyli kosztem będą np. zasłony, dywan, obraz na ścianę, fotel dla klienta, stoliczek kawowy, filiżanki do podawania kawy klientowi itp.

  1. Odsetki i prowizje naliczone na koncie bankowym

  2. Zapłacone odsetki od kredytu firmowego

  3. Usługi księgowe, prawne, informatyczne

  4. Urządzenia i narzędzia służące naszej działalności (np. wiertarka w firmie remontowej, aparat fotograficzny w fotograficznej, maszyna do szycia u krawcowej itd.)

  5. Czynsz i opłaty za lokal, jeśli taki wynajmujemy

  6. Koszty wynagrodzeń pracowników

  7. Kasa fiskalna

     

Pamiętajmy, że to przedsiębiorca musi udowodnić, że powyższe koszty służą działalności, a nie jego celom osobistym, czyli to my musimy przekonać urzędnika w razie ewentualnej kontroli, że w tym pokoju nie mieszkamy, a tylko prowadzimy działalność, albo że kurs języka hiszpańskiego był nam niezbędny, bo zyskaliśmy klienta z Hiszpanii itd.

7 thoughts on “Co mogę wrzucić w koszty mojej działalności? 20 pomysłów na koszty

  1. Hmm.. Faktycznie, coś w tym jest. Warto zwrócić uwage na takie wydatki, bo w sumie często się o nich zapomina, gdy się planuje własną działalność 🙂

    1. Dokładnie tak 🙂 często w 1-osobowych działalnościach kupujemy coś na cele firmowe i nawet nie bierzemy faktury, a potem płacimy podatek. Jak mówił filozof: „grosz do grosza…”

Comments are closed.